Isnin

Misteri Kematian 877 Ikan Lumba-Lumba Terdampar Di Pantai Peru

Pihak berkuasa Alam Sekitar sedang menyiasat kematian lebih 800 ikan lumba-lumba yang telah dibasuh di pantai utara Peru tahun ini. Menurut Timbalan Menteri Alam Sekitar Gabriel Quijandria,Ikan lumba-lumba mungkin telah meninggal dunia akibat dari wabak Morbillivirus bakteria Brucella dan menjangka keputusan ujian akan siap dalam masa seminggu.


Sebanyak 877 ekor ikan lumba-lumba telah dibasuh dalam kawasan 220 kilometer 137 batu dari Punta Aguja Lambayeque, di utara negara. Lebih daripada 80% daripada ikan lumba-lumba tersebut ditemui dalam sebuah negara maju penguraian, menjadikannya sukar untuk mengkaji kematian ikan tersebut.

Awal minggu lepas, kerajaan Peru meletakkan bersama panel daripada kementerian yang berlainan untuk menganalisis laporan oleh Peru Laut Institut IMARPE. Pegawai telah dapat membuat kesimpulan bahawa kematian ikan lumba-lumba bukan kerana kekurangan makanan, interaksi dengan perikanan, keracunan dengan racun perosak, biotoxin keracunan atau pencemaran oleh logam berat,Namun punca sebenar kematian ikan-ikan tersebut tidak dapat diketahui setakat ini.


Jumlah kematian yang tinggi juga kemungkinan boleh membunuh haiwan, termasuk trauma akustik yang lain.Kematian ikan lumba-lumba di Peru menandakan set ketiga berprofil tinggi strandings dalam kira-kira dua bulan.Pada bulan Februari, 179 ikan lumba-lumba - 108 yang mati dibersihkan dari pantai Cape Cod, di timur Amerika Syarikat, mengikut Kumpulan Wang Antarabangsa untuk Kebajikan Haiwan. Biologi marin masih cuba untuk menentukan punca kematian mereka.

Tiada ulasan: