Ahad

Harimau Bintang Kerdil "Ocelots"


Nama Latin Ocelots, Leopardus pardalis atau Harimau Bintang Kerdil. Nama ocelot datang dari Nahuatl perkataan ocelotl, yang biasanya merujuk kepada yang jaguar.Ocelot adalah terdiri daripada sembilan spesis yang serupa, seperti kucing Geoffroy dan yang margay. Ocelot adalah yang terbesar dikalangan 9 spesisnya dan kesemua kucing jenis ini, adalah fleksibel dan kecil.Secara fizikalnya, ocelot adalah sama dengan kucing domestik yang lain tetapi berbeza dari segi warna bulunya yang agak menyerupai bulu jaguar atau kulit harimau bintang.


Kebanyakkan Ocelots hidup di bawah kanopi berdaun di hutan hujan Amerika Selatan, tetapi mereka juga menghuni brushlands dan boleh didapati agak jauh ke utara seperti Texas. Spesis kucing ini boleh menyesuaikan diri dengan habitat manusia dan kadang-kadang yang ditemui di sekitar kampung atau penempatan lain.


Dua kali saiz kucing rumah, ocelot adalah haiwan yang licin berkilat dengan kot Belang-Belang cantik.Spesis kucing ini sebahagian besarnya aktif pada waktu malam memburu arnab, tikus, iguana, ikan, dan katak.Mereka juga mengambil pokok-pokok dan tangkai monyet atau burung. Tidak seperti kucing yang biasa, mereka tidak mengelakkan air malah boleh berenang dengan baik.


Seperti kucing lain, Ocelots disesuaikan untuk makan daging.Mereka telah menunjukkan taringnya yang digunakan untuk memburu mangsa, dan gigi belakang yang tajam yang boleh mengoyakkan makanan seperti gunting. Ocelots tidak mempunyai gigi yang sesuai untuk mengunyah, jadi mereka mengoyak makanan mereka kepada kepingan dan menelannya keseluruhan. Ocelots memiliki lidah yang parau yang boleh membersihkan seketul tulang yang dimakannya.

Antara Kulit Ocelots Yang Di Buru

Ocelot adalah spesis kucing yang mempunyai nilai pasaran yang tinggi.Bulu halus ocelots 'telah menjadikan mereka sasaran pemburu tidak terkira banyaknya.Hasilnya, beratus-ratus ribu daripada ocelots telah dibunuh untuk mendapatkan kulit bulu mereka.Mengikut kajian dari tahun 1972 hingga 1996, kucing ini adalah dalam senarai spesies di ambang kepupusan, tetapi senarai Red Book pada tahun 2008 statusnya ditukar kepada "zon berisiko rendah."Ocelots dilindungi di Amerika Syarikat dan kebanyakan negara-negara lain di mana mereka tinggal.

2 ulasan:

Unknown berkata...

comel tapi mata dia nampak garang..(^___^)

Unknown berkata...

ya..tu masa dia masih liar..tapi kalau dah di pelihara dia yang paling comel..