Selasa

9 Geoparks Baru Disahkan Oleh UNESCO

Bauges, Perancis

Taman Bauges Serantau di utara-barat Perancis Alps menyerupai sebuah kubu batu. Sebahagian besar Bauges terdiri daripada, tebing batu kapur.Bauges juga adalah rumah kepada tanah lembap, tasik, mata air dan gua. 

Katla Geopark, Iceland

Geopark ini dinamakan selepas gunung berapi Katla. Rantau ini dicirikan oleh kawah gunung berapi, bidang lava, glasier dan gunung. Foto ini menunjukkan glasier, moncong Solheimajokul, yang membentuk sebahagian daripada poket es Myrdalsjokull.

Burren dan Cliffs of Moher Geopark, Ireland

Geopark ini, yang terletak di pantai barat Ireland, landskap bukit batu kapur dan dataran tinggi, tebing-tebing curam yang jatuh ke dalam laut, dan air terjun bawah tanah yang menyebabkan rangkaian gua yang luas. Daya tarikan di taman Cliffs of Moher, Gambar atas, yang mencecah sehingga 214 meter di titik tertinggi. Kesan hakisan yang berusia 6,000 tahun.

Hong Kong Geopark, China

Hong Kong Geopark yang besaiz kecil iaitu 49,85 kilometer persegi. Taman negara merangkumi bentuk liar yang cantik geologi Hong Kong, hasil hakisan daripada ombak yang masuk sepanjang 150 kilometer dari pantai. Nerds rock taman batu poligon, yang digambarkan di sini. Sebahagian daripada geopark yang berusia 520 juta tahun.

Apuan Alps, Itali

Alps Apuan lingkaran yang merentasi utara-barat Tuscany di Itali tengah sempadan utara Semenanjung. Taman ini adalah rumah kepada pelbagai spesis asli, serta ngarai yang dalam dan gua kars besar. Apuan Alps terkenal untuk marmar, yang dikenali sebagai Carrara marmar, dimana Michelangelo, David telah diukir dari sini.

Muroto Geopark, Jepun

Muroto Geopark, Jepun: tanjung pergunungan di barat Jepun ini pernah ditenggelami oleh lautan, tetapi telah dilontarkan oleh gempa bumi sejak beribu-ribu tahun yang lalu.Ia adalah tempat utama untuk kajian saintifik dalam ramalan gempa dan tsunami besar.

Tianzhu Shan Geopark, China

Tianzhu Shan Geopark di wilayah Anhui China adalah sebuah landskap pergunungan yang luas, dengan puncak granit, gua, air terjun dan mata air. Daya tarikan di kawasan termasuk fosil mamalia dan eclogites, batu padat yang terbentuk oleh tekanan perolakan dalam Bumi pepejal. Taman ini menawarkan laluan hiking yang ketara, muzium dan rumah penginapan.

Sierra Norte de Sevilla Geopark, Sepanyol

Geopark ini adalah salah satu taman semulajadi terbesar di Andalusia. Ia mengandungi batu-batu yang kini kembali kepada peringkat awal sejarah bumi.

Villuercas Ibores Jara Geopark, Sepanyol

Singkapan yang kaya dengan mineral ini mengandungi sisa-sisa budaya perlombongan dan monoliths berwarna-warni yang berusia umur Gangsa dan Besi.

Tiada ulasan: