Rabu

Bank Otak Dunia Harvard

Bank Otak Harvard ditubuhkan pada tahun 1978, Pusat Sumber Tisu Brain Harvard adalah sumber berpusat bagi pengumpulan dan pengagihan spesimen otak manusia untuk penyelidikan dalam pelbagai gangguan neurologi dan psikiatri. Buat masa ini Bank Brain terbesar di Amerika Syarikat dengan lebih daripada 6,000 derma.

Otak Manusia yang ditimbang. "Otak" manusia di dalam tab logam yang digunakan untuk mengukur berat badan. 

Pusat Sumber Tisu Brain Harvard, atau "Brain bank," telah ditubuhkan di McLean Hospital sebagai sumber berpusat, persekutuan dibiayai untuk pengumpulan dan pengedaran spesimen otak manusia untuk penyelidikan. Ia adalah salah satu daripada hanya tiga pusat itu di negara ini dan pusat pemerolehan hanya ditetapkan.

Juruteknik membedah otak manusia kepada 1,5 bahagian sentimeter tebal. 

Tisu-tisu yang dikumpulkan oleh Brain bank menyediakan satu sumber yang kritikal bagi ahli-ahli sains di seluruh dunia dalam penyiasatan mereka ke dalam fungsi sistem saraf dan evolusi banyak penyakit psikiatri. Lebih sedekad yang lalu, penyelidikan telah menunjukkan bahawa kajian tisu otak manusia adalah penting untuk meningkatkan kefahaman kita tentang bagaimana fungsi sistem saraf.


Bank "Otak". Bahagian otak manusia yang disimpan di Bank Otak Harvard dan Tisu Pusat Sumber, Amerika Syarikat. Otak dipelihara dalam formalin dan disimpan dalam tab plastik. Ini adalah Bank Otak yang terbesar di dunia. Ia menyimpan lebih 3,000 Otak sihat dan berpenyakit bagi penyelidikan perubatan kepada penyakit seperti Parkinson, Alzheimer dan skizofrenia.


Seorang juruteknik di Bank Otak mengapai tab plastik yang mengandungi bahagian Otak manusia yang disimpan pada Bank "Otak" Harvard dan Pusat Sumber Tisu, Amerika Syarikat.

Otak Manusia dibedah pada separuh. Otak manusia dibedah kepada hemisfera kanan dan kiri.



Tiada ulasan: