Selasa

Telifon Binbit Berkuasa Intel Dijual

Telefon pintar pertama powered by Intel-direka mikropemproses akan dijual, sama seperti chipmaker terbesar di dunia melancarkan generasi ketiga mikroprosesor Teras bahawa ia bercadang akan mempertahankan wilayah PC daripada pesaing-pesaing bimbit.X900 Xolo dari pembuat telefon bimbit Lava sedikit diketahui boleh didapati di India mulai hari ini untuk sekitar Rs22,000 bersamaan dengan Rm1,298.23. Ia mewakili cubaan Intel ke dalam dunia telefon yang dikuasai oleh cip berdasarkan rekaan lengan di UK.


Pada majlis di San Francisco pada hari Isnin semalam Intel melancarkan keluarga baru mikroprosesor Teras, yang dipanggil Ivy Bridge, yang mengecut lebar litar dari 32 hingga 22/1000000000 meter nanometer, yang menawarkan prestasi yang lebih baik.Pendahuluan ivy Jambatan boleh membantu Intel melawan persaingan dari berasaskan Lengan telefon mudah alih chipmakers yang boleh dilihat sebagai laluan ke dalam pasaran PC melalui Microsoft mengeluarkan perisian Windows 8 tahun ini.Intel telah melancarkan kempen pengiklanan terbesar dalam satu dekad untuk menggalakkan konsep Ultrabook komputer riba nipis dan ringan dan bertujuan untuk membekalkan cip untuk tablet.


"Jika anda melihat pada pelan hala tuju Intel dalam tempoh dua tahun akan datang, mereka benar-benar menolak peralihan teknologi pembuatan lebih cepat daripada orang lain," katanya."Pada akhir pada tahun 2013, awal 2014, mereka akan berada di pengilangan 14-nanometer untuk telefon pintar dan mempunyai hampir mendahului satu generasi."Saingan Lengan pada amnya bergantung kepada peleburan Asia untuk membuat cip mereka dan Qualcomm memberi amaran minggu lalu berkenaan menghadapi masalah mendapatkan bekalan cip 28mn yang cukup daripada pembekal.


Manakala pelancaran Lava merupakan satu permulaan kecil bagi Intel, ia telah mengumumkan nama-nama yang lebih besar, termasuk Motorola dan Lenovo, yang juga mempunyai telefon Intel berasaskan dalam perancangan.Syarikat tersebut menghasilkan cip berasaskan lengan sendiri pada masa lalu dibawah jenama XScale, dengan beberapa memaparkan dalam telefon BlackBerry. Tetapi ia menjual perniagaan kepada Marvell chipmaker dalam 2006.


Telefon baru mempunyai satu teras pemproses Atom 32nm. Sebuah dual-core, pengganti 22nm dijangka lewat tahun ini.Pelancaran Ivy  Bridge perlu meningkatkan Intel pada suku semasa, tetapi penganalisis di Genuity Canaccord meramalkan minggu lalu bahawa pemulihan PC akan menyekat pada suku ketiga sebagai pengguna menangguhkan pembelian di musim kembali ke sekolah.

Tiada ulasan: