Sabtu

Fakta Mengenai "Dinosor"

"Dinosor" adalah haiwan purba yang bertahan hidup lebih dari 700 ribu tahun. Penelitian terbaru menyatakan bahawa Dinosor pupus setelah bumi dihentam oleh meteorit yang besar. Di samping itu, ada fakta-fakta menarik mengenai haiwan yang dikenali dengan ukuran badannya yang besar.


1. Dinosor Terberat
Gelaran ini diberikan kepada "Brachiosaurus" dengan berat badan 80 tan,sama berat dengan berat 17 gajah Afrika. Brachiosaurus memiliki tinggi 16 meter dan panjang 26 meter, dan merupakan kerangka terbesar dalam keluarga dinosor yang dipasang di muzium.

2. Dinosor Terkecil
Fosil Dinosaurus dewasa yang terkecil adalah "Burung Berpinggul" kecil pemakan tumbuhan seperti "Lesothosaurus". Dinosor jenis ini hanya berukuran seekor ayam, mengikut ukuran fosilnya yang pernah ditemui.

3. Telur Dinosor Terkecil
Telur dinosor terkecil yang pernah ditemukan hanya berukuran sepanjang 3 centimeter cm, namun belum diketahui jenis spesiesnya.

4. Dinosor Paling Pintar
Salah satu dino paling pintar adalah Troodon. Sehari-hari, Troodon memburu dinosor yang lain. Dia memiliki panjang sekitar 2 m dengan otak sebesar burung atau mamalia. Troodon juga memiliki tangan yang mampu memegang.

5. Dinosor Paling Bodoh.
Jika Troodon Dinosor yang paling pintar maka "Stegosaurus" yang memiliki otak sebesar kacang walnut, panjang hanya 3 cm dengan berat 75 gram, merupakan Dinosor yang paling "Bodoh".

6. Dinosor Paling Tinggi
Dinosor tertinggi adalah kelompok "Brachiosaurid" dari "Sauropoda". Kaki depannya lebih panjang dari kaki belakang, memberi Dinosor jenis ini bersikap seperti Zrafah. Hal ini dikombinasikan dari lehernya yang sangat panjang, yang membolehkan kelompok ini mencapai pohon tertinggi. "Brachiosaurus" Dinosor yang paling tenar dari kumpulan ini memiliki tinggi sehingga 13 meter,manakala jenis yang lain, seperti "Sauroposeidon", boleh mencapai ketinggian sehingga 18,5 m.

7. Dinosor Paling Cepat
Dinosor paling cepat adalah "Dromiceiomimus" yang memiliki sayap dan menyerupai burung unta. "Dromiceiomimus" boleh berlari dengan kecepatan 60 km per jam.

8. Dinosor Tertua
Dinosor paling tua yang pernah ditemui berusia 230 juta tahun dan dijumpai di Madagasgar. Namun, Dinosor jenis berkenaan belum diberi nama rasmi. Sebelum ini "Eoraptor", yang bermaksud "pencuri fajar", telah memegang gelaran Tertua berusia 228 juta tahun.

9. Nama Paling Panjang
Dinosor yang memiliki nama paling panjang adalah "Micropachycephalosaurus" yang bermaksud kadal tebal berkepala kecil. Fosil haiwan ini dijumpai di China dan diberi nama pada 1978 oleh ahli paleontologi China.

Tiada ulasan: