Rabu

Cara Menyemak Kekuatan Kata Laluan Anda

Kata laluan yang kuat adalah sangat penting untuk keselamatan akaun anda dalam talian dengan mudah, fail komputer dan maklumat peribadi anda. Pada hari ini, kata laluan yang senang dengan mudah digodam Hacker yang tak bertanggungjawab. Jadi berhati-hatilah untuk membuat kata laluan yang kuat yang akan melindungi anda. Ramai orang tidak menggunakan kata laluan yang kuat kerana takut daripada Terlupa. Sikap seperti ini  mengundang risiko yang tinggi dan terdedah kepada digodam. Dalam post kali ini saya akan menunjukkan 2 cara untuk memeriksa keselamatan dan kekuatan kata laluan anda dan juga membantu anda untuk memilih kata laluan yang kuat yang kukuh.

Cara pertama,sejauh manakah selamat dan kekuatan Password anda,disini saya akan membawa anda ke satu laman web yang boleh mengukur kekuatan dan masa yang diambil untuk menggodam password anda.Jadi apa tunggu lagi jum semak kekuatan Password anda di sini klik how secure is my password.


Satu lagi cara untuk memeriksa kata laluan anda adalah melalui laman web Microsoft Safety and Security center. Pergi ke Safety & Security Center Masukkan kata laluan di dalam kotak yang disediakan. Di Bawah bahagian tempat kita menyemak kata laluan terdapat Warna yang mengukur tanda kekuatan akan ditunjukkan.


Kalau anda ingin membuat kata laluan yang kuat dari segi sekuaritinya anda boleh menggunakan 2 cara ini untuk keselamatan fail-fail penting anda disamping kata laluan laman sosial mahupun Blog anda sendiri.Dibawah ini saya ingin juga berkongsi 5 tip cara membuat kata laluan yang kuat.
Ini pilak tip singkat Google : Google Password Help

5 Tips saya untuk membuat yang baik yang kuat selamat berkuasa kata laluan :

1. Jangan sekali-kali menggunakan perkataan yang terdapat pada Kamus. 
2. Jangan sekali-kali menggunakan tarikh lahir anda, nama, dll tempat kelahiran sebagai kata laluan anda. 
3.Gunakan sekurang-kurangnya 8 perkataan, lagi banyak lagi bagus.
4. Gunakan huruf, tanda baca, simbol, nombor dan sebagainya. 
5. Menggunakan kata laluan yang berasingan bagi maksud yang berasingan. Jangan menggunakan perkara yang sama di semua tempat.

Tiada ulasan: