Rabu

10 Makanan Terbaik Peneng

Pernah tak anda pergi Peneng atau Pulau Pinang,kalau tak pernah samalah macam saya,untuk pengetahuan anda mahupun kita semua Pulau Pinang adalah salah satu destinasi tempat makan terbaik di dunia. Peneng terkenal dengan makanan jalanannya atau makanan penjaja, kerana ia tempatan dikenali dan merupakan seri besar di bandar ini. Makanan Penjaja Pulau Pinang mencerminkan komposisi pelbagai budaya bandarnya yang sendiri, yang menawarkan rakyat keturunan Cina, Melayu dan India. Anda juga akan mencari masakan yang berbeza seperti Nyonya di Pulau Pinang, gabungan makanan yang telah mengakibatkan daripada perkahwinan campur pendatang Cina dan Melayu.

Satu perkara yang menyatukan Pulau Pinang daripada semua latar belakang adalah cinta mereka melalui makanan yang baik dan sedap. Jalan-jalan di Pulau Pinang dipenuhi dengan gerai-gerai, kedai-kedai kopi dan pusat penjaja di mana pelbagai vendor menawarkan kepakaran mereka.Kalau anda berpeluang ke Peneng jangan lupa menikmati makanannya kerana ia pelengkap perjalanan anda.


Pulau Pinang personaliti dalam mangkuk.
1. Asam laksa Pulau Pinang

Assam Laksa berkait rapat dengan bandar Pulau Pinang sebab itu ia sering dipanggil laksa Pulau Pinang. Perisanya yang agak garang membezakan sup ini dengan yang lain dimana hanyir ikan kembung, masam asam jawa dan cili berapi datang bersama-sama dengan sempurna pada Asam Laksanya. Ia berkhidmat dengan mi melekat putih dan dihias dengan pudina segar, bawang merah, ketumbar, timun dan nanas manis. Anda boleh mencari asam laksa di luar Pulau Pinang, tetapi ia tidak pernah masam dan pastinya tidak pernah selazat sebagaimana Asam Laksa Pulau Pinang.

Anda Boleh Mencubanya Di : Cecil Market Food Court, Lebuh Cecil, Pulau Pinang


masakan asli hokkien yang menyelerakan
2. Mee Hokkien

Mee Hokkien asalnya di wilayah Fujian China, tetapi Mee Hokkien anda akan temui di Pulau Pinang adalah sedap dan berbeza. Sup yang harum, lemak udang dan tulang babi berasaskan air rebusan yang berkhidmat dengan gabungan mi telur kuning melekat dan mee hoon yang halus. Ditabur dengan telur rebus, udang kecil, bebola ikan, bawang merah goreng rangup dan sambal pedas, mangkuk adalah salah satu makanan sarapan  yang sempurna.

Anda Boleh Mencubanya Di : Beach Street (antara Magazine Road dan Jalan Prangin Ghaut), Pulau Pinang


Semua bersama-sama sekarang.
3. Mee Wonton

Anda akan menemui variasi mee melampaui batas iaitu Mee Wonton, hidangan keturunan Cina, di seluruh Asia.Mi telur kenyal dihidangkan al dente dengan sos lekat yang dibuat dari kicap dan minyak lemak babi, dengan sesudu sambal berapi di sebelahnya. Ia ditambah lagi dengan keping kale Cina berdaun hijau, hirisan bawang hijau, cili hijau jeruk dan wonton. Mee Wonton, sama ada direbus atau dikukus, anda tak akan menjumpainya di tempat lain di Malaysia, atau goreng, twist Pulau Pinang adalah yang unik. Kalau anda suka, anda juga boleh memesan mee yang melampaui batas iaitu Mee Wonton"basah," bermaksud mi dihidangkan dalam air rebusan.

Anda Boleh Mencubanya Di : Lebuh Chulia (di hadapan kedai perabot), Pulau Pinang

Rasanya yang kaya untuk pemakan tidak jadi kaya.
4. Nasi Kandar

Nasi kandar, hidangan berasal dari India Muslim yang ada sekarang khusus Pulau Pinang, digunakan ganas lelaki yang membawa bekas penuh beras/nasi dan kari atas tiang seimbang di bahu mereka. Hari ini ia paling sering dijumpai di restoran kecil yang tertumpah keluar ke jalan. Ini hidangan yang kaya rempah ratus mempunyai pelbagai kari daging dan kuah atas nasi putih dan kari udang amat popular dengannya.

Anda Boleh Mencubanya Di : Line Clear, Alley seterusnya hingga 177, Jalan Pulau Pinang, Pulau Pinang


Salad buah-buahan, Pulau Pinang
5. Rojak

Rojak semestinya hidangan yang berbunyi tak menimbulkan selera tetapi rasanya cukup sedap, Rojak Salad buah-buahan dengan keping crullers goreng dengan sos tebal, manis belacan hitam dan kacang tanah yang dihancurkan. Nanas manis, mangga hijau dan betik, epal, jicama, timun dan jambu batu dicampur dalam sos gelap, yang mempunyai konsistensi yang molases. Gabungan buah-buahan manis dan makanan laut.

Anda Boleh Mencubanya Di : Gurney Drive Hawker Center, Persiaran Gurney, Pulau Pinang

tanpa sos pun sedap.
6. Avillion Bak

Avillion Bak hidangan Nyonya khusus Cina Pulau Pinang, Lor Bak daging babi dicincang yang telah diperap dalam lima jenis serbuk rempah sebelum dibalut dengan kulit lembut dadih kacang dan digoreng. Avillion Bak dihidangkan dengan dua sos mencelup, sos cili merah yang pedas dan kuah menebal dengan tepung jagung dan telur yang dipukul, yang dipanggil Lor.

Anda Boleh Mencubanya Di : Jalan Johor (berhampiran Jalan Dato Keramat), Pulau Pinang

kalori yang banya tapi menyelerakan.
7. Mee Kari

Kari Mee kadang-kadang dipanggil Kari Laksa, kari mee sup bersantan yang menakjubkan, pedas dengan mi telur kuning dan mee hoon. Sup yang kaya dan agak manis sedikit, ia pasti bukan bagi kaunter-kaunter kalori. Setiap mangkuk mempunyai sekurang-kurangnya beberapa daripada yang daging ayam, sedutan tauhu, udang, darah daging babi, kerang dan sotong. Dihias dengan daun pudina segar dan satu sudu pes sambal pedas, mee kari, terbaik, transenden.

Anda Boleh Mencubanya Di : Lebuh Cintra antara Lebuh Campbell dan Lebuh Chulia, Pulau Pinang

Lebih baik apabila dihidangkan di atas daun pisang.
8. Char Kway Teow

Istimewanya Pulau Pinang, Char Kway Teow terdiri daripada mi, panjang beras dikacau rata goreng dalam kuali panas dengan kicap, udang segar, kerang, ada telur, taugeh dan bawang hijau. Masakan ini biasanya dihidangkan di atas daun pisang dan merupakan salah satu hidangan penjaja yang paling popular di bandar Peneng.

Anda Boleh Mencubanya Di : Pasar Malam Pulau Tikus, Jalan Pasar, Pulau Pinang

Merasai pengembaraan. Hidangan telinga, lidah dan darah.
9. Koay chiap

Koay Chiap adalah hidangan Mi Sup yang dicampurkan dengan babi wangi dan sup itik berperisa dengan bunga lawang dan kayu manis dan dipenuhi dengan bahagian itik dan babi yang dipilih daripada bahagian telinga, lidah, hati, usus, dan darah. Mi beras dan ubi kayu, atau Koay chiap, buatan tangan dan sup dihidangkan dengan telur rebus, hirisan bawang hijau dan sos cili pedas. Biasanya dihidangkan pada waktu malam, ini merupakan satu masakan lazat yang memberi ganjaran kepada pelancong "bukan muslim khasnya".

Anda Boleh Mencubanya Di : Kimberley Street Itik Koay Chiap, Lebuh Kimberley, Pulau Pinang

Kacang dan jagung untuk pencuci mulut
10. Ais kacang

Makanan Dan minuman yang sempurna pada hari yang panas tentunya Ais Kacang, ia sebagai pencuci mulut campuran air hancur dengan kacang merah, jeli rumput, jagung manis dan atap chee "buah sawit". Sirap gula dan susu pekat atau santan kemudian dicurahkan atas ais untuk memaniskan hidangan. Kepelbagaian Pulau Pinang pada pencuci mulut Malaysia ini adalah tambahan punchy pala diparut, buah-buahan asli.

Anda Boleh Mencubanya Di : Gurney Drive Hawker Center, Persiaran Gurney, Pulau Pinang

1 ulasan:

Raz berkata...

wahhh banyaknye x makan lagi! nak g penang la camni