Sabtu

Bayi Disahkan Mati Hidup Semula

Berusia satu minggu Luz Milagros Veron bayi ajaib Argentina.Disahkan mati selepas kelahiran pra-matang, bayi bertahan lebih daripada 10 jam di dalam peti sejuk rumah mayat sebelum dijumpai hidup.Doktor di Hospital Perrando di timur laut Argentina tidak dapat menjelaskan, dan setiap doktor, jururawat dan pekerja rumah mayat yang berurusan dengan bayi tersebut telah digantung sebagai langkah penyiasatan dapat dijalankan.


Kini Luz Milagros kekal dalam keadaan stabil tetapi dia di unit rawatan rapi, kata seorang pegawai kesihatan.Analia Boutet, ibu kepada bayi, telah melahirkan empat kali sebelum ini, dan baru-baru ini mengalami keguguran. Menurut Pengarah Hospital itu Dr. Jose Luis Meirino bayi tersebut dilahirkan pada 3 April lalu, iaitu tiga bulan lebih awal, dan tidak mempunyai tanda-tanda hidup.

Ekoran daripada itu pakar sakit puan menyerahkan bayi tersebut kepada seorang doktor neonatal yang juga tidak menjumpai tanda-tanda untuk hidup dan bayi tersebut disahkan mati mengikut protokol hospital.Dua pekerja rumah mayat kemudian meletakkan bayi tersebut di dalam keranda kayu dan meletakkannya di dalam peti beku.

Kerana nalusi sebagai seorang ibu yang ingin melihat anaknya walaupun tak bernyawa Analia Boutet berkeras untuk melihat tubuh anak perempuan yang telah mati.Dia mahu mengambil gambar bayinya dengan telefon bimbit sama seperti dia berbaring, sebagai ingatan.Lebih kurang pukul 10 malam iaitu selepas 10 jam bayi tersebut diistiharkan mati,Boutet dan suaminya dibenarkan oleh pihak hospital untuk melawat bayi mereka di bilik mayat.

Setelah membukanya kerana bayi mereka yang telah dipaku,mereka terkejut kerana mendapati bayi mereka yang disahkan mati masih hidup, dan menangis.Ekoran itu bapa kepada bayi tersebut iaitu Veron telah terkejar ke wad neonatal bagi memumumkan apa yang berlaku.Menurut Veron,dia tidak boleh menjelaskan apa yang berlaku,hanya Tuhan telah melakukan keajaiban.Kesihatan anak perempuannya kini telah stabil.Dia akan dinamakan Lucia, tetapi selepas mendapati hidup-hidup, ibu bapanya berkata dia akan Luz Milagros iaitu perkataan Sepanyol bermaksud "cahaya dan mukjizat".

Sementara itu, siasatan telah dilancarkan di hospital.Rafael Sabatinelli, selaku timbalan setiausaha kesihatan di rantau Chaco,menjelaskan bahawa pihak hospital tidak mempunyai penjelasan buat ketika ini dan menunggu keputusan selepas siasatan dilakukan."Kakitangan yang terlibat mempunyai tanggungjawab, dan oleh itu, akan dipertanggungjawabkan atas tindakan mereka," katanya dalam satu kenyataan.Kes seumpama ini, hampir sama yang berlaku di Israel pada tahun 2008,dimana, seorang bayi telah ditemui hidup di dalam peti sejuk rumah mayat selepas diisytiharkan mati.Walau bagaimanapun, bayi yang kemudian meninggal dunia.

Tiada ulasan: