Selasa

Aktivis Di Tibet Membakar Diri

Seorang warga buangan Tibet telah menyalakan dirinya dengan api dan berlari sambil menjerit melalui demonstrasi di India Isnin semalam, hanya kerana bantahan keatas lawatan presiden China ke New Delhi menyebabkan satu siri immolations sendiri dilakukan di Tibet untuk membantah pemerintahan Beijing.


Polis Indian, telah mengetatkan keselamatan di New Delhi sempena lawatan Presiden Hu Jintao, dan menahan berpuluh-puluh pemberontakkan di Tibet.Lelaki itu nampaknya telah menyimbahkan dirinya dengan sesuatu yang mudah terbakar dan telah membakar dirinya sendiri sambil berlari kearah podium di mana penceramah telah mengkritik China dalam lawatan Hu.


Aktivis yang turut serta memadamkan api dengan menggunakkan bendera Tibet dan menyimbahkan air ke atas beliau. Beliau dimakan api lebih kurang dalam dua minit, tetapi beberapa pakaian beliau telah hancur terbakar dan bahagian kulitnya melecur teruk, menyebabkan dia dikejarkan ke hospital.


Lelaki itu, dikenalpasti sebagai Jamphel Yeshi, mengalami luka terbakar 98 peratus pada badan beliau dan keadaan beliau adalah kritikal.Penunjuk perasaan pada mulanya dihalang oleh polis daripada membawanya ke hospital, tetapi pegawai kesihatan membawanya secara paksa.


Yeshi, 27, melarikan diri dari Tibet pada tahun 2006 dan telah tinggal di New Delhi sejak dua tahun yang lalu, aktivis.Lebih daripada 600 penunjuk perasaan berarak di seluruh New Delhi plaza berhampiran Parlimen India untuk membantah lawatan Hu. Beberapa poster yang dibawa mengatakan "Tibet terbakar" 

Tiada ulasan: