Khamis

Sebab Terjadinya Tsunami

Pernahkah tak anda terfikir mengapa tsunami berlaku? Dalam artikel ini, saya akan memberikan anda fakta-fakta mengenai ombak besar, supaya anda lebih memahami apa yang menyebabkan tsunami.Tsunami nama disebut "soo-nahm-ee" datang daripada dua perkataan Jepun; tsu bermaksud pelabuhan dan nami makna gelombang, jadi tsunami ertinya pelabuhan-gelombang.


Tsunami disebabkan apabila terdapat gangguan yang jauh di bawah lautan seperti sebuah gunung berapi, gempa bumi, atau tanah runtuh. Gempa bumi di dalam air adalah punca yang paling biasa bagi tsunami, tetapi bukan hanya gempa bumi bawah laut menyebabkan tsunami. Gempa bumi perlu untuk menjadi gempa bumi yang cukup besar sekitar 7.0 magnitud atau lebih besar juga boleh menyebabkan Tsunami.


Gempa bumi di bawah air berlaku kerana lautan dan plat benua, dimana kawasan besar kerak bumi, menolak  antara satu sama lain dan membentuk tekanan.Berlakunya tekanan demi tekanan pada kerak bumi menyebabkan kegelinciran plat benua atau juga dikenali sebagai pergerakkan Tektonik.Gerakan vertikal pada kerak bumi yang terjadi, dapat mengakibatkan dasar laut naik atau turun secara tiba-tiba, yang mengakibatkan gangguan keseimbangan air yang berada di atasnya. Hal ini mengakibatkan terjadinya aliran energi air laut, yang ketika sampai di pantai menjadi gelombang besar sehingga terjadinya Tsunami.


Pada 26 Disember 2004, satu gempa bumi yang besar berlaku di Lautan Hindi lepas pantai barat Aceh yang mengakibatkan berlakunya ombak besar tsunami yang melanda kawasan-kawasan pantai di selatan Asia, Sumatera Utara, Thailand dan Malaysia. Pusat gempa terletak pada garis bujur 3,298° utara dan 95,779° timur kira-kira 160 km sebelah barat Aceh sedalam 10 km. Gempa bumi yang sebesar Skala Richter 9.0 ini berlaku sekitar 8.59 pagi waktu Malaysia dan merupakan yang keempat terbesar di dunia sejak 1900. Di sesetengah lokasi dilaporkan bahawa Ombak Tsunami mencapai ketinggian 10 meter. Dianggarkan sebanyak 182 340 telah terkorban akibat malapetaka ini. 

Tiada ulasan: