Selasa

Mufti Ismail Musa Menk

Mufti Ismail Musa Menk dilahirkan di Harare, Zimbabwe, dan mungkin paling dikenali untuk penugasan sebagai penceramah jemputan di Afrika Selatan setiap bulan Ramadan. 


Mufti Ismail Menk Zimbabwe memulakan hifz pada usia sembilan tahun dan siap pada usia dua belas tahun. Beliau belajar bahasa Arab, Urdu dan Mazhab Hanafi dari usia muda dengan bapanya Maulana Musa Menk yang berkelulusan di Mazahirul Ulum Shahjahanpur di bawah Hazrat Shaikh Maulana Zakaria (Rahmatullahi Alaihi) pada lewat 1950-an.


Setelah mengkaji Mazhab Hanafi beliau kemudian pergi untuk belajar di Universiti Islam Madinah di mana beliau menamatkan ijazah dalam Syariah pada mazhab yang empat. Selepas itu beliau menyertai Iftah (Mufti) jabatan Darul Uloom Kantaria di Gujarat, India di mana beliau menamatkan pengajian di bawah Mufti Ismail Barkodrah pada akhir tahun 1999.


Semenjak itu beliau telah terlibat secara aktif dalam pengajaran, syarahan di seluruh negara, berlari institut pendidikan Islam bagi yang kurang bernasib baik di bawah serta anak-anak yatim, pembinaan Masajid dan Madaris, pelepasan kerja dan terselaras negara dawaah luas.Masa ini beliau adalah Imam Musjid terbesar di Harare.

Laman Rasmi Mufti Ismail Musa Menk

Tiada ulasan: