Khamis

Pencakar Langit Kayu 30 Tingkat Di Cannada


Terdapat banyak sebab mengapa kita tidak mempunyai bangunan pencakar langit kayu sebelum ini,? Kerana kayu tidak sangat kuat berbanding dengan keluli, ia melibatkan menebang pokok, ia terbakar dengan mudah, dan arkitek Michael Green mempunyai rancangan sebaliknya.Membuat bangunan besar daripada kayu akan menjadi idea yang dahsyat. Walaupun kekurangan ini mengerikan, arkitek berani kini merancang untuk membina sebuah bangunan pencakar langit kayu 30 tingkat di Vancouver.


Kedua-dua masalah ini boleh diselesaikan dengan keping besar kayu berlamina, yang hanya tandan kepingan nipis kayu yang digam bersama. Jenis kayu ini adalah sangat ringan tetapi sangat kuat, dan menjadi lebih kuat jika anda menyusun kayu itu bahawa lembar bersatu bersama-sama pada sudut yang betul. Dan percaya atau tidak, kayu sebenarnya cukup baik menentang kebakaran, aksara di luar, yang berfungsi untuk menebat dalam memelihara integriti keseluruhan struktur.


Sebab lain mengapa pencakar langit kayu mungkin cara yang baik untuk pergi pada masa akan datang ialah bahawa bahan-bahan gunakan untuk membina mereka iaitu pokok adalah sumber yang boleh diperbaharui yang mengambil karbon daripada alam sekitar dan bukannya meletakkan. Konkrit, sebagai contoh, mengeluarkan CO2 yang tinggi iaitu kira-kira sembilan kilo CO2 bagi setiap sepuluh kilo konkrit. Manakala bangunan kayu mengunci karbon dioksida untuk kitaran struktur kehidupan.

Sudah tentu, tiada siapa yang akan menganggap pekara ini serius bukan untuk fakta bahawa pembinaan kayu sampai ke titik di mana ia terbukti lebih murah daripada membina daripada konkrit dan logam. Murah dan eko-mesra adalah syarat yang berkuasa pada hari ini, dan Kanada tidak hanya berminat tetapi ada perancangan lain untuk membina pencakar langit kayu di Austria dan Norway.Mingkin diluar adalah murah tapi sebaliknya di Malaysia.
  • Perancangngan untuk bangunan kayu 30-tingkat di Vancouver 
  • Struktur tidak akan menggunakan konkrit atau keluli
  • Satu-satunya bangunan kayu yang lebih 'mesra alam
  • Arkitek Michael Green percaya potensi untuk membina lebih tinggi daripada 100 meter                                                    Sumber

Tiada ulasan: