Isnin

Keranda Tergantung Sagada Philipina

Keranda Tergantung Sagada

Terletak 275 km,utara Manila Philipina, Sagada terkenal dengan "keranda tergantung". Ini adalah cara tradisional menanam orang-orang yang telah meninggal dunia.Difahamkan upacara kunu ini telah berlaku sejak 2000 tahun dahulu. Nenek moyang penduduk semasa mengamalkan amalan pengebumian luar biasa dengan menggantungkannya dan menyusun keranda, memahat daripada batang pokok, cenuram batu kapur kars dan gua berhampiran bandar.Pengebumian Cliffside adalah kaedah pilihan pengebumian di Sagada.


Keranda yang dijumpai di tempat-tempat yang sukar untuk dicapai dan hanya disentuh oleh unsur-unsur alam. keranda-keranda tersebut telah dibuat oleh orang-orang tua sebelum mereka meninggal dunia. Jika mereka lemah menderita daripada penyakit utama anak-anak mereka atau saudara terdekat yang lain menjalankan kerja-kerja membina keranda. Amalan berusaha untuk meletakkan badan-badan ke dalam kedudukan yang lebih selesa pada keranda. Tulang yang sering retak dan pecah setelah siapnya proses.Selepas mayat diletakkan di dalam keranda, mereka dibawa ke tebing-tebing dan disimpan berdekatan keranda nenek moyang mereka. 


Kini kawasan tersebut telah dibuka kepada pelancong yang ingin melihat dan melawat keranda tergantung Saganda.Sebelum anda memulakan perjalanan ke Saganda pastikan anda mempunyai panduan.Selain daripada itu,para pelancong juga boleh mengambil beberapa mayat sebagai cenderamata.


Tiada ulasan: