Rabu

Termostat Kereta

Seperti yang kita sedia maklum temperature pada engin kereta amat memainkan peranan yang penting dalam engin kereta kita beroperasi dengan baik.Bacaan suhu yang terlalu panas mahupun terlalu sejuk sedikit sebanyak mengganggu tahap normal kinerkerja engin.Antara komponen yang terlibat dalam pengawalan suhu pada sistem engin kereta ialah termostat.Apa itu termostat dan apa fungsinya,ok di bawah ini saya ada terangkan sedikit pengetahuan tentang termostat.Saya pun bukannya pakar dalam bidang part-part kereta ni,saya pun google macam kauorang jugak cuma saya google dan sharekan apa maklumat yang saya perolehi kat halama ni je.



Contoh Termostat Kereta

Ok,termostat berfungsi untuk mengatur buka-tutup aliran air dari radiator ke engin.Kinerkerja termostat tidak optimal, kalau komponen ini dipenuhi karat pada dinding-dindingnya.Karat pada dinding-dinding termostat harus dihindari karana bahan baku komponen ini sebagian besar adalah besi.

Karat boleh timbul kalau air radiator jarang diganti sehingga menjadi kotor.Itu sebabnya penjagaan termostat yang terpenting adalah menjaga kualiti air radiator.Tompokan karat pada dinding termostat bisa membuat komponen ini tak berfungsi dengan betul.Keadaan seumpama ini membuat peranti termostat selalu terbuka atau tertutup.

Jika selalu terbuka,aliran air antara engin dan radiator akan terus-menerus mengalir. Kesannya air radiator akan selalu berada pada suhu dingin sehingga suhu engin pun akan sentiasa sejuk(overcooling).Bila aliran air seperti itu, kinerkerja engin pun tidak optimal karana temperaturnya tidak mencapai pembakaran pada suhu 92 derajat Celsius.(kereta kurang power)

Sebaliknya, jika termostat masih dalam posisi tertutup, aliran air antara engin dan radiator akan terhalang.Imbasannya ketika air pendingin telah mencapai temperatur kerja dan mendekati titik didih, air panas itu tidak dapat bertukar tempat dengan air yang dingin.Kerana tidak mendapat penyejukkan yang betul boleh menyebabkan overheating pada engin kereta.Panas yang melebihi tahap normal boleh membuat engin kereta berbunyi tidak normal, kurang bertenaga, penggunaan bahan bakar kuat, bahkan mogok di tengah jalan.

Untuk kereta berteknologi modern,seperti injektion biasanya menggunakan bahan aditif (radiator coolant) yang mengandung ethylene glycol.Bahan ini berfungsi menurunkan titik didih air untuk menyempurnakan pendinginan.Selain itu juga ia berfungsi untuk mencegah timbulnya karat pada saluran-saluran air pendingin.

Tiada ulasan: