Rabu

Apa itu blog

Blog apa itu blog?bagi yang tak tahu lagi apa itu blog mari sini saya nak bagi tahu sedikit pengertian apa itu blog.Blog adalah singkatan dari perkataan weblog,istilah yang pertama kali digunakan oleh Jorn Barger pada bulan Desember 1997.Jorn Barger menggunakan istilah weblog untuk menyebut kelompok website pribadi yang selalu diupdate secara selanjar dan berisi link-link ke website lain yang mereka anggap menarik disertai dengan komen-komen sesama mereka sendiri.

Sekadar contoh : comuniti Blog

Blog kemudian berkembang mencari bentuk sesuai dengan kemahuan para pembuatnya atau para Blogger. Blog yang pada mulanya merupakan “catatan perjalanan” seseorang di Internet, yaaitu link ke website yang dikunjungi dan dianggap menarik, kemudian menjadi jauh lebih menarik daripada sebuah daftar link. Hal ini disebabkan karana para blogger juga selalunya memberikan komen-komen yang membina dan“cerdas” terhadap isu atau link yang mereka buat hingga para blogger boleh berkongsi makluat sesama mereka.

Contoh Blog

Daripada komen-komen tadi menyebabkan blog kemudian menjadi jendela yang membolehkan kita mengintai atau berkongsi dengan isi kepala dan kehidupan harian dari penciptanya. Blog adalah cara mudah untuk mengenali keperibadian seseorang blogger. Topik-topik apa yang dia suka dan apa yang dia tidak suka,apa yang dia fikirkan terhadap link-link yang dia pilih dan apa tanggapannya pada suatu isu.

Contoh Blog

Keseluruhnya kita dapat gambaran yang jelas dari blog-nya. Kerana itu blog lebih bersifat personal. Roger Yim, seorang kolumnis San Francisco Gate pada artikelnya di Februari 2001,menyatakan bahawa sebuah blog adalah persilangan antara diary seseorang dan daftar link di Internet.Majalah online salon pada may 1999,Scott Rosenberg menyimpulkan bahawa blog berada pada batasan website yang lebih bernyawa daripada sekadar kumpulan link,tapi kurang instrospektif dari sekadar sebuah diary yang disimpan di internet.So macam mana sekarang?dah faham dengan apa itu blog.Jika anda ingin berjinak-jinak dalam dunia blog macam saya ni,anda boleh daftar blog anda kat blogspot.com secara percuma klick kat link ni http://www.blogger.com ok selamat berblog..

Tiada ulasan: