Selasa

Kerjaya Doktor


Doktor
Terus terang saya katakan,setiap kali saya pergi hospital,bila saya nampak doktor-doktor tempatan khasnya melayu perasaan terharu dan bangga lahir dalam jiwa saya kerana kita sudah memiliki ramai doktor tempatan yang terlatih dan berwibawa dan tak kurang jugak yang menjadi pakar.Untuk menyelami kerjaya sebagai doktor jum teruskan membaca entry kat bawah ini.

Doktor membuat orang sihat. Apabila orang sakit, doktor memikirkan mengapa? Mereka memeriksa orang, mendengar kepada mereka terangkan masalah kesihatan mereka, dan melakukan ujian untuk melihat apa yang salah. Mereka memberikan ubat kepada orang dan jenis rawatan yang lain. Mereka juga memberi nasihat mengenai diet, senaman, dan tidur.

Terdapat banyak jenis doktor. Keluarga dan pengamal am doktor orang yangpertama yang ke apabila mereka jatuh sakit. Doktor-doktor ini merawat masalah yang sama. Mereka juga menghantar pesakit kepada doktor lain,dan ianya dipanggil doktor pakar. Pakar pakar dalam jenis masalah kesihatan yang tertentu.

Sebagai contoh, internists memberi tumpuan kepada masalah dengan organ-organ dalaman. pakar kanak-kanak berkaitan dengan penjagaan untuk kanak-kanak dan bayi. Doktor menjalankan operasi, seperti memasang tulang yang patah atau pemindahan organ.

Kebanyakan doktor adalah doktor perubatan (MD). Mereka merawat semua jenis penyakit dan kecederaan. Sesetengah doktor adalah doktor perubatan osteopathic (DO).

Ramai doktor bekerja berjam-jam lamanya, pada setiap masa siang dan malam. Kira-kira 3 daripada 10 pakar perubatan bekerja lebih daripada 60 jam seminggu. Tetapi doktor-doktor yang bekerja di pejabat-pejabat kecil sering mempunyai lebih banyak masa bekerja. Doktor kadang-kadang perlu bergegas ke hospital untuk berurusan dengan kecemasan.

Menjadi seorang doktor memerlukan latihan lebih daripada kebanyakan pekerjaan lain. Ia biasanya mengambil masa sekurang-kurangnya 11 tahun untuk menjadi seorang doktor: 4 tahun kolej, 4 tahun sekolah perubatan, dan 3 tahun bekerja di hospital. 

Bagi sesetengah kepakaran, doktor mungkin perlu untuk bekerja di hospital selama 8 tahun sebelum mereka dilatih sepenuhnya.Untuk menjadi seorang doktor, anda perlu belajar biologi, kimia, fizik, matematik, dan Bahasa Inggeris.Dan ia tidak mudah untuk masuk ke sekolah perubatan. 

Pelajar menghabiskan sebahagian besar daripada 2 tahun pertama sekolah perubatan di makmal dan bilik darjah. Mereka mengambil banyak kursus sains. Mereka juga belajar untuk meminta para pesakit soalan yang betul dan bagaimana untuk memeriksa mereka. 

Mereka juga perlu belajar bagaimana untuk memberitahu apa penyakit pesakitnya. Dalam tempoh 2 tahun yang lepas, pelajar bekerja dengan pesakit dan doktor di hospital-hospital dan klinik. Selepas sekolah perubatan, doktor harus pergi untuk bekerja di hospital untuk beberapa tahun. Mereka dipanggil penduduk. Untuk menjadi seorang penduduk, anda mesti lulus ujian.

Jika anda mahu menjadi doktor, anda perlu bersedia untuk membantu orang. Anda juga harus bersedia untuk belajar banyak.Anda perlu tahu bagaimana untuk bercakap dengan pesakit mereka. Dan anda seharusnya mampu untuk membuat keputusan dan menangani kecemasan.

Jika ada yang tak berkenaan maafkanlah ye sebab saya bukannya pakar perubatan cuma pakar Google je dan kongsikannya di laman blog saya ni.

Tiada ulasan: