Sabtu

Gallery Info Rumah Terbalik Sabah



Yang pertama seumpamanya di Asia Tenggara. Bangunan ini terletak di sepanjang lebuh raya utama ke Gunung Kinabalu, Kiulu berakit dan semua daerah di pantai timur Sabah (iaitu Sandakan, Lahad Datu, Semporna dan Tawau) tarikan baru ini terletak di Kampung Telibong, Batu 21, Jalan Telibong, Tamparuli, daerah Tuaran Sabah. 


November 2011, anda akan mampu melihat tradisi ala kampung rumah Sabah , dilengkapi dengan dapur, ruang tamu, bilik tidur, tandas dan beranda dalam perspektif yang baru - terbalik! Seni bina cenderung sedikit untuk mencabar kedua-dua pembina dan perspektif penonton. Ia akan menjadi satu pengalaman yang menyeronokkan untuk semua orang! Rumah kampung terbalik direka untuk semua peringkat umur dan bangsa dan kerusi roda yang ramah.Membenarkan 30-45 minit untuk lawatan.


Sebagai sebahagian daripada Kampung Kraf Tuaran, anda juga akan dapat hadiah dalam bentuk Gift Shoop  dan rasa pastri antarabangsa di Rumah Terbalik kafe dan berhenti di Taman Tandas dangan suasana yang semulajadi.Untuk melengkapkan Lawatan anda "Upside-down" rumah kampung akan menjadi satu pengalaman yang paling diingati dan ia adalah satu tarikan yang mesti dilihat pada jadual perjalanan Sabah anda.


Rumah Terbalik Borneo Kg Telibong Tamparuli Sabah
Rumah ini disiapkan mengambil masa 1 tahun dengan menelan kos 1.2 juta. Ianya dibina di atas tanah seluas 140 kaki persegi oleh kumpulan pekerja pemiliknya, Alexander Yap dengan bantuan arkitek Cheong Kok Ann dan jurutera Paul Yap.


Keunikan Rumah Terbalik Borneo Kg Telibong Tamparuli.
Bukan sahaja rumah ini terbalik dari segi struktur binaannya tetapi hiasan dalaman rumah ini juga terbalik, ruang tamu, bilik tidur, ruang dapur, tandas dan perhiasan dindingnya.


Bagaimana mahu ke Rumah Terbalik Borneo Kg Telibong Tamparuli?
Perjalanan selama 20-40 minit dari Kota Kinabalu ke Tamparuli, terletak di tepi jalan utama ke Kundasang, Ranau dan ianya berdekatan dengan SMK Tamparuli.


Berapa tiket masuk ke Rumah Terbalik Borneo Kg Telibong Tamparuli?
RM18 untuk dewasa.
RM10 untuk dewasa pemegang MyKad
RM5 untuk kanak-kanak berumur di bawah 12 tahun.


Untuk maklumat lanjut boleh menghubungi:
Telefon : 088260263

Facebook Fun Page : Rumah-Terbalik KLIK
Laman Web : Rumah Terbalik KLIK

Tiada ulasan: