Khamis

Belian Merah Jambu Terbesar



Belian merah jambu 12,76 karat  telah ditemui di lombong Australia,merupakan terbesar pernah dijumpai di negara tersebut setelah 26 tahun penggalian dan mungkin tidak di temui lagi seumpamanya.Berlian tersebut ditemui di "Argyle" perlombongan gergasi Rio Tinto lombong berlian di rantau Timur Kimberly di Australia Barat. Lombong Argyle adalah pengeluar terbesar di dunia berlian merah jambu, dengan menjana lebih daripada 90% daripada bekalan pasaran global.

Rio Tinto menjangka bahawa selepas dua bulan penilaian dan perancangan, ia akan mengambil masa 10 hari untuk memotong dan menggilap berlian menjadi satu batu. Setelah selesai Belian tersebut akan ditawarkan untuk jualan semasa tahunan syarikat Argyle Pink Berlian Tender lewat tahun ini.


Menurut kepada Ahd Herald Australia, berlian tersebut bernilai sekurang-kurangnya AS $ 1,07 juta.Walau bagaimanapun, adalah terlalu awal untuk menilai kepentingan batu tersebut buat ketika ini, menurut Asia Sotheby jabatan perhiasan, Chin Yeow Quek."Adalah sukar untuk menghakimi batu secara kasar. Ia benar-benar bergantung kepada berapa besar batu selepas digilap," katanya, menjelaskan bahawa berlian cenderung untuk kehilangan sekurang-kurangnya 50% daripada berat badannya semasa proses penggilap. "Ia juga bergantung kepada keamatan warna dan kejelasan," katanya.


Secara semulajadi berlian merah jambu yang dianggap sebagai salah satu jenis berlian yang paling berharga, dan biasanya dijumpai dalam muzium, rumah lelong halus, dan pada tangan royalti. Kata syarikat itu Argyle Pink Jubli adalah dalam warna cahaya merah jambu serupa dengan Belian 24-karat Williamson Pink  Britain, Ratu Elizabeth II yang diterima sebagai hadiah perkahwinan.

Tiada ulasan: