Rabu

Rumah Panjang Sarawak

Pernah tak anda mendengar "Rumah Panjang"?Di sini saya ingin memberikan anda gambaran tentang Rumah Panjang ini.Dalam bidang arkeologi dan antropologi,  Rumah Panjang merupakan sejenis bangunan kediaman yang terdiri daripada satu bilik yang panjang. Beberapa keluarga akan tinggal bersama di Rumah Panjang ini. Kebanyakannya dibuat dari kayu dan merupakan bentuk binaan tetap yang awal dalam banyak budaya,tapi kini Rumah Panjang sudah mencapai tahap revolusi dimana Rumah Panjang Kini di bina dengan bahan binaan seperti kongkrit dan batu bata.

Rumah Panjang Tradisional

Jenis Rumah Panjang orang asli Malaysia Timur biasanya mempunyai bilik-bilik tambahan. Di sebelah depannya ialah serambi dan di sebelah belakangnya pula ialah bahagian dapur.Rumah Panjang itu didirikan dengan bertiang tinggi supaya ia tidak terjejas oleh air bah banjir. Pada zaman dahulu, ini juga merupakan satu cara untuk melindungkan rumah daripada diserang oleh musuh. Untuk masuk ke rumah itu, seseorang terpaksa menaikinya melalui tangga-tangga yang dibuat dari batang kayu.

Rumah Panjang Moden

Pada 9 Oktober 2009, kerajaan negeri Sarawak berhasrat memberi nilai dan gaya baru kepada rumah panjang Sarawak tanpa mengorbankan ciri-ciri unik rumah panjang.Menteri Perumahan negeri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg menyatakan seminar rumah panjang diadakan bagi mendapatkan pelbagai input daripada pemimpin masyarakat Iban, Bidayuh dan Orang Ulu .

Koleksi Rumah Panjang

Hak milik strata bagi setiap bilik akan dikeluarkan dan dengan itu dapat digunakan sebagai cagaran apabila memohon pinjaman. Insuran rumah juga dapat dikeluarkan demi keselamatan rumah. Biasanya rumah panjang mempunyai 10 dan 30 bilik. Setiap rumah panjang mempunyai "ruai" iaitu ruang bilik bersama yang terletak di bahagian hadapan rumah itu di mana kebanyakkkan aktiviti diadakan di tempat itu.

Ruang Dalam Rumah Panjang

Arkitek daripada kaum Iban akan memastikan tidak menghapuskan hak "tuai rumah" yang menjadi ketua bagi setiap rumah panjang. Hak pentadbiran mereka akan dikekalkan. Di kampung tradisional Melayu, ketua kampung menjadi penghulu bagi kampung berkenaan.Reka bentuk baru itu mungkin sama seperti konsep sebuah lot kedai dengan kaki limanya tetapi masih mengekalkan reka bentuk rumah panjang

Tiada ulasan: